meerle.reismee.nl

Bolivia

Hallo iedereen,

Na een kleine twee weken in Bolivie te hebben verbleven, is het tijd voor een kort berichtje.

De vlucht naarLa Paz verliep niet zonder slag of stoot, gezien deAmerikaanse douane-ambtenarenbijonze tussenstop in Miamions profiel uiterst verdacht vonden.

Waren het onze mooie flashy trekkingkleren waar ze wellicht jaloers op waren, ons verdachte samenwonen, onze vele exotische Afrikaanse visum-stempels, onze Bolivie-bestemming, Veerles stralendeglimlach of een combinatie van alle, we zullen het nooit weten, maar in ieder geval vonden ze dat we verdacht genoeg waren om voor enkele uren in voorlopige bewaring te nemen, tot ze er volledig overtuigd van waren dat we toch zeker geen crimineleacties zouden uitvoeren tijdensde tussenstopin hun vooruitstrevende apenland.

De aankomst inLa Pazverliep een stuk vriendelijker. We besloten onze vlucht-reis nog watte verlengenen direct door te vliegen naar Sucre, kwestie van wat rustiger te kunnen acclimatiseren.

Sucre is Bolivies mooiste stadje en ligt op een hoogte van 2750 meter, in een vallei omgeven door licht glooiende bergen. Wanneer je op het dak van de oude Convento de San Felipo Neri staat, heb je een prachtig uitzicht over de witte koloniale gebouwen, de koepel van de kathedraal en de vele kerktorens. We zijn daar dan ook de volle twee namiddagen in het zonnetje gaan zitten met onze boekjes. Lastig zo, dat acclimatiseren :-)

Na een drietal dagen zijn we met de bus doorgereden richting Tupiza, in het zuiden van het land. Ter hoogte van Potosi, een mijnwerkersstad, hadden we het genoegen om kennis te maken met de beruchte wegblokkades van stakende mijnwerkers. Gelukkig werd onze bus slechts een paar uur opgehouden, en niet een paar dagen, wat ook gerust had gekund volgens onze medepassagiers. De lentezon scheen, de uitzichten waren mooi, en we hadden een grote voorraad lectuur en koekjes mee, dus al bij al was onze onverwachte tussenstop wel aangenaam ;-)

Uiteindelijk zijn we dan toch in Tupiza aangekomen.Dit stadjeligt op 2950 meter, temidden van een western landschap, met rode canyons, stoffig woestijnzand en condors diein defelblauwe luchtrondcirkelen. Een ideale omgeving om te paardrijden (wat Veerle duidelijk beter onder de knie had dan ik) en te wandelen, wat toch meer mijn dada is ;-)

Van daaruit vertrokken we enkele dagen later op jeep-tour richting Uyuni. We reden eerst door het prachtige Mexicaans aanvoelende Lipez-gebied en vervolgens doorheen een magisch maanlandschap met roze flamingos, lagunes in allerlei kleuren, geisers en warmwaterbronnen. De laatste dag tenslotte was het hoogtepunt, met zonsopgang en fotoshoots in de Salar de Uyuni, een gigantische zoutvlakte. We laten hierbij de fotos spreken...

Vanuit Uyuni bereikten we terug La Paz, op 3660 meter hoogte.

La Paz vinden wij een leuke stad, levendig en gevarieerd. We bezochten hier onder andere het Museo de la Coca, dat op een boeiende wijze de rol van coca in de traditionele plaatselijke cultuur, de godsdienst, ...weergeeft. Leuk weetje: in de huidige coca-cola worden nog steeds coca-bladeren gebruikt als smaakversterker. De cocaine hebben ze er echter verplicht uit gehaald sinds 1914.

Ondertussenis Veerle perfect geacclimatiseerd, en loopt ze de hellingen en bergen op als een berggeit. Ikzelf blijf echter maar last hebben van toch redelijk uitgesproken kortademigheid bij de minste inspanning. Hier had ik tevoren op grotere hoogtes in de bergen in Europa of Nepal nooit last van, dus dit verwondert mij wel wat. Ons oorspronkelijk plan was om een 5-daagse klimcursus te volgen in de Andes. Ik vermoed echter niet dat ik nu niet in staatzou zijnom op5000 metermet ijspikkels in gletsjers te gaan slaan. Om die reden hebben we besloten om de Andes voor het ogenblik te laten voor wat ze zijn (met pijn, veel pijn in het hart). Het voordeel is dan weer dat we meer tijd zullen kunnen doorbrengen in het (veel lager gelegen) Chili en zo extra tent-trekkingen gaan kunnen doen in Patagonie. En dat is dan natuurlijk weer fantastisch! Bovendien ligt het individuele rondtrekken in denatuur ons toch een stuk meer (en dat kan perfect in Chili) dan het rondtrekken met een gids en andere begeleiders, wat in Bolvie obligaat is.

So far so good. De wereld is mooi.

Tot de volgende keer maar weer!

Liefs,

Meerle

Liesbeth

Haha, nu ik moet zeggen aan jullie foto's te zien...ik zou ook twijfelen aan jullie bedoelingen daar in het apenlandje....jullie zien er uiterst bizar uit!
Wel grappig, zo'n 2 lieve mensjes die aanzien worden als verdacht.
Sanne heeft meegekeken naar de foto's...en ja hoor ze is jullie nog niet vergeten..".Veerle en Muriel" zei ze bij het zien van jullie! Dus geen paniek, tegen dat jullie terugkomen zal ze jullie zeker nog kennen.

Dikke zoenen

H@nne

Meerle!

Hier toch weer een mooie reactie op jullie blog van die supercoole vriendin die altijd beloofd om te reageren in ruil voor een kaartje in mijn bus in Bonheiii.

Super toffe foto's trouwens, lijkt me een super land als vakantie dus schrijf goed op waar jullie geweest zijn en hoe, ik ben aan het dromen :)

Amuseer jullie goed, wij denken aan jullie en zorg dat jullie niet worden opgepakt daar ginder ver :)

dadaaaa!!

de werkende mens :)

Veerle en Jeffrey

Heyla,
Zo te zien en te lezen hebben jullie het daar volledig naar jullie zin :-), geniet er maar van!! Hier is het aftellen begonnen, nog een dikke vijf weken, alles op schema :-),
Dikke zoen,
Veerle, Jeffrey en Mauro

Lien Van De Voorde

Bon....mijn zesde zintuig zei bij jullie vertrek op te letten voor "toestanden" in jullie rugzakjes, bij deze ben ik erg gelukkig dat ik jullie niet hoef weer te zien op "Behind bars" of "locked up abroad" weliswaar ook op jullie favoriete zender National Geographic :)
Fantastische foto's en ongelooflijk hoe jullie je weg overal vinden naar een stukje heaven on earth.
Maakt mijn dag hier goed in het verre Venlo ...

Dikke zoen

rein

heeeej veerle en murielle,
leuk jullie verhalen te lezen! die amerikanen zijn toch echte paranoide wacko's... misschien waren jullie té lief, dat is natuurlijk verdacht. tof om eindelijk ook foto's te zien: sucre is idd mooi (jammer dat we er niet geraakt zijn dus) en de tour naar uyuni blijft genieten... zorg goed voor mekaar en nog veel plezier!

Tante Christine

Fijn om weer iets te lezen, ik kijk er altijd naar uit. Ondertussen bekeek ik ook jullie foto's. Om je vingers af te likken. Het nieuwe fototoestel is bij deze goedgekeurd. De foto's waarbij jullie in de lucht springen zijn toch echt scherp. Het evenaart de kwaliteit van een reflex.
De natuur is er schitterend. Nog iets om aan mijn lijstje toe te voegen. Geniet er maar van!

Annemie uit Sijsele

Als collega van tante Christine zie ik steeds uit naar jullie wereldse reizen en aangenaam lezende verslagen! Zoals altijd weten jullie weer heel mooie plekjes te vinden en kunnen wij meegenieten dankzij de prachtige foto's (nieuw toestel is top!)!
Mijn to-do-wenslijstje wordt steeds langer...
Nog veel plezier en blijf genieten van alles op jullie weg!

Lies en Gerben

Nog 5 nachtjes slapen en wij gaan jullie achterna! We hopen op een date alginder! Na jullie foto's te bewonderen zien we het volledig zitten, laat de reis maar komen.
Dikke kus

paps

Weer mooi relaas. Zoals we verwachten en al een beetje gewoon zijn. Zeer mooie fotos en dat gestoef over dat nieuw kodakske blijkt nog steek te houden ook.
Zien uit naar het volgende.
Steenbrugse groetjes en knuffels.

Wim

Veel plezier nog en wees voorzichtig.
Geniet er nog van!!

Met Katrien en de bambino is alles goed.

Groetjes,
Wim