meerle.reismee.nl

Rwanda - een nieuw avontuur

Dag liefste iedereen!

Wij zijn oprecht blij dat jullie weer trouw op post zijn voor ons volgende avontuur!

We vertrekken namelijk morgen,5 mei,voor 1 jaar naar Rwanda.

Voor diegenen die beleefdheidshalve wel geknikt hebben toen we aan het vertellen waren, maar er feitelijk niets van begrepen hebben, en voor diegenen met een bedroevend slecht kortetermijngeheugen ;-),zullen we even herhalen wat we daar gaan doen, het komende jaar.

Gelukkig is hetvoor onsbeiden een droom/roeping om in deDerde Wereld te werken, zodat wedit samen kunnen beleven.
Vooraleer op onzereis naar Azië te vertrekken vorig jaar, zijnwe dan ook bij verschillendeNGO's beginnen solliciteren. Alskoppel aanvaard worden,bleek echterniet evident te zijn.
De enige oplossing voor dit probleem, bleek eruit te bestaan dat één van ons beiden werk zouzoeken en dat de andere zou volgen.
Toen Muriel begin februari 2011 een vacature als VN Volunteer voor UNICEF in Rwanda aantrof met als titel'Project coordinator for the initiative on Virtual Elimination of mother to child transmission of HIV', was ze uiteraard direct geïnteresseerd. Na een moeilijk telefonisch interview, volgde eindfebruari het nieuws dat ze aanvaard werd.
We zeiden meteen 'ja',zonder al tegoed te beseffen waaraan we zouden beginnen. Langzaam aan begon door te dringen wat dit betekende, een jaar naar Afrika, zo ver weg, een jaarzonder familie en vrienden (we komen wel afen toe terug hopelijk), zonder de luxe van het Westen,veel miserie,... maar... ook een fantastischeervaring, prachtige natuur,mooiehartelijke mensen, een ander levensritme...

Muriel gaat duswerken voor UNICEF, als projectleider om de HIV-transmissie van moeder naar kind te verminderen.Haar werkterrein is het Bugesera-district, enhaar bureau is gelegen in Nyamata, de hoofdplaats van dit district.Het gebied is gelegen ten zuiden van de hoofdstad Kigali.

Veerles plan iste werkenvoor een Belgische NGO 'Caraes', die in oa Kigali een aantal projecten heeft rondgehandicaptenzorg, psychiatrischehulpverlening en onderwijs.
Na een gesprek metde coördinator inGent, werd besloten dat ze waarschijnlijkéén dag in de week consultaties zal doen in Kigaliin het kader vanvroegdetectie en -begeleiding van kinderen met een handicap (fysiek en/of mentaal).
De bedoeling is daarnaast ook als arts te werken in het District Hospital in Nyamata. Na emailcontact met de directrice van het hospitaal, is ze daar van harte welkom. De werkcondities moeten wel nog worden besproken. Het liefst zou ze hierop de malnutritie-afdelingwerken.
Nadat we ons wat gesetteld hebben, zal ze met beide projecten startenen zien waar het opuitdraait. Via'Caraes' encontacten ter plaatse, zal ze misschien op andere projecten uitkomen en kan haar werk nog veranderen.

Omdat het eigenlijk meer haar droom is om voor een NGO zoals 'Artsen Zonder Grenzen' (AZG) te werken, heeft zezowel bijAZG als bij'Médecins du Monde' (MdM), gesolliciteerd.Bij beide is ze aanvaard, maar enkelMdM kan haar projectenaanbieden die korter zijn dan 3 maanden. Bij AZG kon ze meteen gaan werken gedurende 9 maanden in de Centraal Afrikaanse Republiek, maar omdat we nog altijd een koppel zijn en dit avontuur grotendeels samen willen aangaan, hebben we besloten dat projecten van meer dan 3 maanden buiten Rwanda niet haalbaar zijn. Zo komt het dus dat ze op de lijst van artsen staat die bereid zijn om korte projecten, zijnde urgentiemissies, te doen bij MdM.Op dit moment zijn er geen openstaande vacaturesvoordergelijke missies, maar zodraer eenproject wordt opgestart, wordt ze gecontacteerd. Afhankelijk van de duur van de missie, het land (Muriel heeft vetorecht bij te gevaarlijke landen ;-)), en het werk dat ze ondertussen in Rwanda doet, vertrekt ze vervolgens al dan niet op missie.

Zoals het er nu naar uitziet, zullen we wonen in Kigali (de hoofdstad). We hebben een huis van de 'Presbyterian Church' gehuurd, waar we gedurende een maand zullen verblijven. We kunnen deze periode eventueel verlengen tot een jaar, als het er ons bevalt.
Nyamata, waarMuriel haar bureau heeft, en waar eveneens het district hospitaal ligt waar Veerle zou kunnen werken, is gelegen op een half uurtje rijden met de bus.

Als 'teaser' hebben we alvast enkele foto's gedownload, van toen we beiden nog op stage waren in Rwanda, als student.
Tot onze grote spijt, zullen we jullie wellicht niet elke week op nieuwe 'reisfoto's' kunnen trakteren, gezien we deze keer uiteraard gaan werken, en niet op vakantie gaan. Maar we doen ons best om onze weekends zo interessant mogelijk in te vullen, en jullie op die manier toch van wat lees- en kijk-voer te voorzien :-) En uiteraard zullen wegedurende dit jaar ook wel eens op reis gaan :-)Op het verlanglijstje staan alleszins Uganda, Namibië en Zuid-Afrika.

Omdat wij ons in Rwanda niet zullen profileren als koppel -we zijn hartsvriendinnen :-) - zullen we vertellen dat we alletwee een man hebben (indien nodig, om opdringerige mannen van ons af te houden :-)). Omdat we op dat moment een waarheidsgetrouw verhaal moeten hebben over onze man - mensen zullen vragennaar zijnnaam, leeftijd, werk...- nemen webeiden onzeschoonbroer als voorbeeld, dusBart en Sean, hierbij hebben jullie gedurende een jaar twee vrouwen;-)

Voor zij die beloofd hebben ons te zullen bezoeken: dat is een zeer goed plan want Rwanda is een prachtig land!
Voor zij die ons alsnog willen bezoeken: weze allen zeer welgekomen :-)

Voor de nieuwelingen op deze blog (of voor de niet-nieuwelingen die stellig beweren dat ze er plots zijn afgekickt :-)): (her)schrijf jullie gerust in bovenaan op deze pagina - dan krijgen jullie een mailtje elke keerwe een nieuw bericht plaatsen.

Dikke kus- see you allat the airport wanneer wevertrekken - massale aanwezigheid van spandoekenis toegelaten :-)

Meerle
xxx

Ariane

Leuk om jullie opnieuw te lezen!

Maaike

een goede vlucht!
ik zal jullie missen ... maar ik hou mailcontact!
x

H@nne

Toppie :)

Valerie

Veel succes dames bij jullie nieuw Rwanda avontuur!
Mij zal je er wellicht niet tegen komen maar Niels misschien wel...
Geniet van jullie droom!
liefs

Lien

Ik ga jullie missen lieve schatties...degene die Sean koos als man, good choice baby:)
Wees voorzichtig en zorg goed voor elkaar! Lov you

xxxxx

Yves

Veel succes!!!

Annemie R

Aan de beide ondernemende, avontuurlijke, gedreven (reis)dokters: heel veel succes met jullie nieuwe jobuitdaging! Ik vermoed dat tante Christine jullie met een krop in de keel ziet vertrekken, maar haar uitsterste best zal doen er jullie een bezoekje te brengen (en in gedachten zal ik met haar meereizen!).
Good luck!

Claire

Super dat jullie dat doen, zo voluit leven! Ik volg jullie op de voet. Lieve groetjes

De Moederlijke

Ik zal morgen wel een krop in de keel hebben in plaats van een vlag in de hand.Maar ik overleef het wel door uit te kijken naar goede nieuwtjes.Dikke kus.smak smak smak

Ariane

De moederlijke is flink en zal samen met de vaderlijke, één van de dochterlijke en haar bijna-echtgenoot met plezier op zoek gaan naar vluchten richting Rwanda, inentingen en niet te vergeten een visum!

Mieke

Goeie reis, groetjes, Mieke

liesbeth

Hopelijk zijn jullie goed toegekomen? We wensen jullie beiden nog eens een goeie start ginder.
Geniet van de ervaring...

Dikke kussen
Bart, Sanne en Liesbeth

Veerle,
Ik zal je SUPER hard missen... (ja, Muriel, jou ook hoor!)
DIKKE KNUFFEL

Tjalina

'in het geniep' dan toch al vertrokken zonder officiële afscheidsdrink... tja, anders is het toch alleen maar een lastig moment he! We maken er een 'welcome drink' van in één van de afrikaanse landen op jullie lijstje! ;-)
Waar was de wind ook al weer het beste? En de visjes het mooiste? ;-)
Geniet er van, en hopelijk tot gauw!!
Dikke kus x

lise

Je bent nog maar twee dagen weg en jouw trouwe man neemt me al mee om trouwringen te kopen... Hihi

Doei doei

Ariane

Hoe waren jullie eerste twee dagen daar in Kigali? Hopelijk hebben jullie snel toegang tot internet. Hier is het zomer. Vele groeten!

Mieke

Hey Muriel en Veerle,
Hoe gaat het daar? Idd druk blijkbaar... We kijken uit naar nieuws... Groetjes, Mieke, xxx

mama en rudy

Wij wensen jullie het allerbeste toe.
Hopelijk vinden we spoedig een "reisverhaal" van jullie op jullie site.
Vele groetjes en liefs voor allebei.
En speciaaal van je mama voor beiden een dikke zoen.