meerle.reismee.nl

Cambodja- part one en gratis reistips

Sua s'dei (oftewel 'hallo')Cambodia!

De volgende tekst bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over onze avonturen in Cambodja. Het tweede deel bestaat uit een aantal gratis reistips van Meerle, dit is nogal uitgebreid maar zeer interessant ;-) Als je niet veel tijd hebt, lees je nu best het eerste deel en bekijk je de foto's die erbij horen enkan je na een verkwikkende nachtrust morgen het boeiende tweede deel lezen ;-) Geniet maar met volle teugen van onze bijna laatste schrijfsels.

Eerste deel

Tijdensde reeds vernoemde Delta tour, kwamen we na 3u prachtige boottrip (wij waren gezegend met de beste plaatsjes vooraan ;-)) en een 3u durende minivanrit - waar we met nog andere touristen letterlijk werden in gepropt, gelukkig waren het zeer aangename zodat de uren voorbij vlogen, we hebben oa 2 Walen leren kennen die trouwens ook niet willen splitsen - la Belgique est1 pays! - zij konden ons jammer genoeg geen laatste nieuwtjes vertellen behalve dat er opnieuw iemand anders met een onuitspreekbare naam was aangesteld om een regering te vormen - in de vroege namiddag aan in Phnom Penh.

De grens oversteken verliep zeer vlot, enkel jammer van de altijd nors kijkende ambtenaren, waarbij je je bijna niet durft te veroeren en te lachen uit angst het land niet binnen te mogen. Het zou zo aangenaam zijn met een glimlach en een hartelijk welkom een stempel op je visum te mogen ontvangen.

Op voorhand hadden we onszelf een strak schema opgelegd zodat we nog zoveel mogelijk van Cambodia konden zien, maar dit werd al snel gewijzigd na 5 min rond te wandelen in de prachtige hoofdstad van het land! Deze stad is een aanrader en is naar onze bescheiden mening meer de moeite dan vele andere Aziatische steden.

Phnom Penh straalt, ondankseen soortgelijk verkeer als elders in Azië (alhoewel iets minder erg), rust uit. Dit is te danken aan de prachtige tempels die over de ganse stad verspreid liggen, de vele oranje kleurige boeddhisten met hun licht oranje paraplu's, de open ruimtes, en de rivier met een dijk en palmbomen. Maar het belangrijkste waaraan Phnom Penh zijn aantrekkingskracht te danken heeft, zijn de vriendelijke en lachende mensen, wat een verschil met Vietnam! Opnieuw moesten we onze houding veranderen. Waar we in Vietnam detuk tuks enverkopersmet een korte 'no thank you' moesten benaderen, is het hier wel mogelijk een gesprek aan te gaan zonder dat ze meer van ons willen, en is onze afstandelijke houding niet meer nodig.

Naast de mensen en cultuur, is erook het heerlijke Khmer eten (traditioneel Cambodiaans) - vaak bestaande uit rund of vis met rijst maar met overheerlijke sausjes (de cocosnoot saus met pindanoten is zalig!),waarvan we naast wat Westerse maaltijden, onze buik mee hebben volgegeten in dit eetparadijs.Hierbij een korte anekdote. Op een avond besloten we Mexicaans te gaan eten, wat trouwens zeer lekker was, toen er opeens 10-20 kakkerlakken uit het nietshet restaurant kwamen binnenstormen (ergens een gat in de keuken of het toiletdatwerd geopend of zo?). Wij bleven verrassend genoeg zeer kalm(wellicht al genoeg kakkerlakken gezien in ons leven om er nog van op te kijken :-)), maar verschillende toeristen rondom ons (waaronderenkele typische alternatief-verslensd-uitziende-jarenlange-reizigers) keken zeerangstig en vies en besloten midden in hun maaltijd, zonder te betalen,weg te gaan. Dit vonden wij toch echt niet kunnen. Ok,het is niet zo aangenaam, maarwe zijn inAzie, en maak je geen illusies, ze zijn er zowiezo, misschien ook wel in de keuken waar ze je eten maken, maar weggaan zonder te betalen, grof-erg-arrogant-onder alles! Wij hebben, uit medelijden en omdat het eten echt lekker was, een fooi gegeven :-) De volgende dag waren ze een hele dag gesloten omdat ze de volledige zaak met anti-kakkerlakken spray haddenbesproeid.

Nu terug naarons verhaal. Net zoals Vietnam, kent ook Cambodja een gruwelijke geschiedenis, misschien zelfs nog erger (alhoewel, de ene gruwel is misschien niet te vergelijken met de ander).
Tijdens de revolutie van de'Khmer Rouge', die begon op 17 april 1975met het binnenvallen en onderwerpen van Phnom Penh, tot 7 januari 1979 met de bevrijding doorVietnamesetroepen, stierven miljoenen Cambodjanen (sommige bronnen spreken over 2 miljoen, anderen over 3 miljoen), door moord,hongersnood enziekte.
Met de start van deze revolutie begon het jaar nul en kwam er aan het land van de Cambodjanen zoals ze dat tot dan toe kenden,een einde. De bedoeling was een nieuw land te creëren, met vooral een van landbouw levend en onderdanig volk, en alle banden met het verleden te wissen. Om in dit opzet te slagen, werden in eerste instantie alle intellectuelen, studenten,monniken(het Boeddhisme was niet langertoegelaten)...vermoord,hoe verder de revolutie echter vorderde, hoe meer gewoonweg iedereen werd vermoord, inclusief kindjes en voormalige leidersvan deze gruwelorganisatie zelf.
Vele mensen belandden in 1 van de gevangenissen, anderen werden gedwongen hun huiste verlaten en naar het platteland te verhuizen waar ze12-15u per dag moesten werken, inclusief oude en zieke mensen.
Het brein achterdeze operaties was Pol Pot die samen met zijn'security forces'erop toezag dat zoveel mogelijk mensen werden gevangen genomen, gefolterd en/of vermoord, als slaaf werden gebruikt en dat een groot stuk van het cultureel erfgoed werd vernietigd.
Omdeze verschrikkelijke geschiedenis nooit te vergeten, en ternagedachtenis van de miljoenen doden,is er inPhnom Penh het 'Tuol Sleng Genocide Museum' opgericht, en kunnen ook de 'Killing fields' worden gezien. Deze twee plaatsen'bezochten' wij op onze eerste ochtend in Phnom Penh. Het bezoek was gruwelijk en onaangenaam maaressentieelom een beter inzicht te krijgen inde geschiedenis van dit prachtige land.
Het 'Tuol Sleng Museum'wasde grootste voormalige gevangenis- genaamd Security Prison 21 of S.21- tijdens de revolutie en wasvoorheen een middelbare school. De schoolklasjes werden getransformeerdtot kleine en grotere cellen en folterruimtes.Het museum bestaat uit de ene foto na de andere van de gevangenen, vaak voor en na folteren en overlijden.Dezefoto's werden genomen omdatde plaatselijke leiders aan hogerhand moesten kunnen bewijzen datde gevangenenoverleden waren en dus niet gevlucht bijvoorbeeld. Bij de bevrijdingin 1979 werden slechts 7overlevenden aangetroffen in S.21.
De mensen die niet overleden tijdens het folteren in de vele gevangenissen, werdenoa naarde'Killing Fields' in Choeung Ek op 15km van Phnom Penh vervoerd, om daar te worden vermoord.

Pol Pot stierf onder huisarrest in 1998. Vele anderen die met hem meewerkten, zijn ondertussen reeds overleden (velen van hen zijn trouwens zelf vermoordtijdens de revolutie). Heden zijn er nog 4belangrijke leiders in leven (waaronder de directeur van de S21 gevangenis) die berecht worden door de'Khmer Rouge Trial',operationeel vanaf2007.

Na een onaangename onderdompelingin Cambodja's recente en gruwelijke geschiedenis, konden we gelukkig ook genieten van het hedendaagse warme en prachtige Cambodja.
In Phnom Penh bezochten we ook hetKoninklijk Paleis en de RussianMarket met zijn vele en drukke kraampjes, en besloten we onze haren korterte knippen (1 dollar per persoon!).

Vanuit Phnom Penh namen we de 7uur-durende bus naar Battambang, een aangenaam en klein stadje in het noordwesten van Cambodja. Daar verkenden we gedurende een dag met tuk tuk en zijn chauffeur Mr Lim de omgeving van Battambang, met zijn vele mooie tempels, mooie platteland en bekende bamboo trein. Deze laatste is het vervoermiddelvoor de lokale mensentussen twee dorpjes (op 6km van elkaar gelegen). Uiteraard werd dit vervoermiddel ook als toeristische attractie uitgebouwd. Je betaalt 10dollar voor een prive trein. Op dit spoorrijden er ook echte treinen en andere bamboo treinen in tegenovergestelde richting. Maar daarop is de bamboo treinvoorbereid:hij kan namelijk zeer gemakkelijkgedemonteerd worden. De regel is dat detrein methet minst aantal passagiers van de sporen vliegt, maar in ons geval werd dit eigenlijk niet nageleefd,wijkregen elke keer voorrang en konden blijven zitten op ons bamboo treintje.
Triestig genoeg komt er bijna een eind aan hetbestaan van de bamboo trein aangezien rijke Chinezen de boel opkochten en eendeftigspoorwegennetwerk zullen bouwen. Dit is trouwens een triestig verhaal dat over vele toeristische bezienswaardigheden hier kan worden verteld. Dit land is zo arm en de regeringzo zwak/corrupt dat iedereen met geldzaken kan opkomen, privatiseren en zijn eigen goesting kan doen.

Vanuit Battambang hebben we de boot genomen naar Siem Reap. Deze tocht was prachtig maar zeer vermoeiend en warm! We hadden gerekend op 5u maar omdat we niet in het regenseizoen zijn, duurt deze tocht 8u.

Siem Reap is zeer toeristisch met vele restaurantjes, cafes, massageplaatsen, veel te veel tuk tuks,...maar is ook wel charmant en heeft het prachtige Tempel complex van Angkorte bieden.Wij hebben drie dagen lang getempelhopt om zoveel mogelijk van de prachtige tempels te ontdekken. Een drie dagenpas kost 40 dollar en is een week geldig.
De eerste dag hebben we met de fiets debekendstetempels, Angkor Wat en Angkor Thom bezocht. Deze fietstocht hadden we een klein beetje onderschat, het was al een uur rijden naarhet ticket office en dan moesten we nog naar de tempels rijden, en dat in zo'nhitte. De volgende dag hebben we met een tuk tuk en Mr Pon (of Tom Cruise zoals veleCambodjanen zichzelfnoemen ;-)) de verder afgelegen tempels bezocht. De derde daghebbenwe besteed aan een zonsopgang bij Angkor Wat en nog een selectie tempels. Vele mensendiewe hier ontmoetten, hadden hun buik al vol na 1 dag, maar wij hebben genoten van onze drie dagen, waarschijnlijk omdat we hetrustiger hebben aangepakt (bijv sunset en sunrise niet op dezelfde dag) en omdat we heel erg veel gelukhebben gehad met het aantaltoeristen, wij hadden vaak een tempel voor ons alleen.
Opnieuw een triestig feit, ook hier zijn rijke Aziaten aan het azen opwat Cambodja toebehoort. Een Zuid Koreaans bedrijf plant om al het vervoer in Angkor te laten gebeuren met elektrische wagentjes,dit betekent werkloosheid voor duizenden tuk tuk chauffeurs!

Morgen vertrekken we met de bus naar Sihanoukville, alwaar we een 4 daagse duikcursus (open water + national geographic cursus) op een eilandje zullen volgen. We hebben nog slechts 2 weken voor de boeg, we genieten alleszins met volle teugen en kijken er naar uit iedereen terug te zien.

Indien we niet meer bloggen voor Kerstmis, aan iedereen een Zalig Kerstfeest gewenst!

Dikke kussen en knuffels
Meerle

Tweede deel

Speciaal voor jullie, enkele GRATIS reistips van Meerle.

Naar ons gevoel houdt de South-East Asia Lonely Planetreisgids te weinig rekening met het feit dat South-East Asia reisgids kopers meestal meerdere landen in South-East Asia aandoen (anders koop je immers een individuele landengids). Ze geven te weinig tips over wat de moeite is als je meerdere landen bezoekt (zodat je dus soms 2 keer ongeveer hetzelfde bezoekt in 2 verschillende landen). Het zou beter zijn een gids te maken over de superlatieven (de leukste stad, de spannendste jungle, het mooiste stuk rivier, de meest idyllische kustregio, enzovoort, ...)

ALGEMEEN:

- Neem enkel het absoluut noodzakelijke mee op reis (2 T-shirts, 1 afritsbare broek, ...). Wassen is de boodschap! Overal bestaan zeer goedkope laundry services, en je onderbroeken kan je wel zelf wassen aan de lavabo, de volgende ochtend gegarandeerd droog in plaatselijke temperaturen. Zorg dat je de helft van je rugzak kan volproppen met souvenirs. Das niet overdreven! Zelfs de lichtste trekbroeken zijn hier te warm. Koop hier dus plaatselijk een in Belgie onvindbare ongelooflijk lichte flodderbroek voor een paar dollars. Praktische kledij vind je hier overal, mooie topjes niet echt (voorzij die daar belang aan hechten :-)).

-Neem een lichte zijden lakenzak mee, soms zijn de omstandigheden immers nogal groezelig (kies een rechthoekig formaat, en geen mummieformaat, dan heb je meer beenruimte, goedkoop te vinden in Decathlon) en ook een klein reiskussentje (wegens vaak bakstenen hoofdkussens).

- Zoek op of er tampons en/of maandverbanden te vinden zijn in het land waar je naartoe gaat.

- Tenzij je op trektocht gaat en dus geruime tijd niet in de bewoonde wereld zal vertoeven, hoef je geen rekverbanden, steunverbanden, plakkertjes, gaas, enzovoortmee te nemen op reis. Overal te koop in plaatselijke apotheken. Basis medicatie (type paracetamol, antibiotica type amoxicilline, ...) isin elk land te verkrijgen aan locale goedkope prijzen. Neem doxycycline als anti-malaria-medicatie.Dit is voor het ogenblik hetenige medicament (naast uiteraard het zeer dure Malarone) dat werkzaam is in elk Aziatisch land. Aan spotprijzen te verkrijgen in onder andere China (minder dan een dollar voor 100 tabletten). Controleer wel op voorhand of je geen bijwerkingen hebt. Resistentie tegen Lariam neemt toe in vele landen. Neem wel antimuggen DEET aan hoge concentratie mee. Dit hebben we hier niet gevonden.

- Petzl-hoofdlamp is overal onontbeerlijk gezien frequente stroompannes. Zeker noodzakelijk op trektochten, frequent geen elektriciteit aanwezig.

- Bereid je treffelijk voor, zorg dat je weet wat er te zien is in de landen die je wil bezoeken. (We kwamen meer dan genoeg reizigers tegen die ons met een koeienblik in hun ogen aankeken wanneer we hen vroegen of ze bezienswaardigheid x of y al gezien hadden). Zorg dat je een ruw reisschema in je hoofd hebt (en verander het uiteraadnaargelang de plaatselijke omstandigheden).

- Koop enkel de Lonely Planet van het eerste of de eerste 2 landen die je wil bezoeken. Plaatselijk kan je ofwel ruilen, ofwel een mooie gloednieuwe gekopieerde versie kopen voor 3 dollar. Let wel op, in China vind je heel heel moeilijk reisgidsen of andere boeken in normaal Engels schrift. Neem als leesboekjes maximum 2 dwarsliggertjes mee, en ruil (of steel ;-)) naar believen in de vele guesthouses of boekenwinkels (hier steel je beter niet, tenzij je de plaatselijke gevangenis wenst te leren kennen ;-)).

- Zorg dat je een heel goede reisverzekering hebt, zeker in landen waar de gezondheidszorgniet goedis, en repatriering vaak noodzakelijk isin geval van ongevallen/ernstige ziekte (bijvoorbeeld Cambodja). De meeste reisverzekeringen dekken GEEN avontuurlijke sporten zoals duiken of trekkingen in het hooggebergte. Kies een verzekering die dat wel doet (duurder dus), kijk of helicopter-rescue is inbegrepen, kijk ook of individueleel trekken (zonder officiele reisorganisatie) is inbegrepen. 'Protections' is de meest complete verzekering die wij vonden, waarin alle bovenstaande activiteiten zijn gedekt. Korting als je een vliegtuigticket bij 'Connections' boekt.

NEPAL:

- Ga naar Nepal eind september, dan ben je daar vlak voor het piekseizoen.

- De Around Annapurna trekking die wij deden is zowel fysiek als hoogtegewijs (langzaam stijgen)haalbaar voor iedereen met een redelijke fysieke conditie. Tilicho trek (onze side trip) is iets lastiger maar ook nog gerust te doen. We zouden deze trekking aan iedereen aanraden. Je hebt absoluut geen gids nodig. Een drager eigenlijk ook niet (overal langs de weg kan je water bijvullen aan de rivieren of in de dorpen (neem wel waterzuiverende tabletten mee, een filter type katadyn is niet nodig) en je slaapt in lodges dus veel meer dan warme kleren en wat medicatie hoef je niet te dragen). Als je toch een drager wil, kan je die inhurenin Kathmandu of Pokhara voor 5 dollar per dag op dit moment(inclusief: zijn eten, drinken en slaapplaats, en het dragen van zijn eigen bagageplus die van2 personen, zorg wel dat je hierin een beetje redelijk bent, enoverlaad die mens niet, zoals sommige toeristen doen, algemeen wordt 15kg als menselijk aanvaard). Het is op deze trekking belangrijk om iets voor het piekseizoen (vanaf begin oktober) te starten, gezien het er anders vrij druk wordt (was bij ons nog niet het geval) en er maar een beperkt aantal lodges zijn.

- Ook Everest Base Camp trekking (EBC genaamd) kan je perfect alleen doen. De lodges onderweg zouden van hogere kwaliteit zijn dan die in de Annapurna. Maar dit is de meest populaire trekking dus verwacht je aan mede-wandelaars (nog belangrijker om het piekseizoen voor te zijn dus).

- Andere lange (minstens 2 weken) trekkingen zijn vaak tent-trekkingen waarbij ook alle brandstof en proviand wordt meegenomen, enwaarvoor je uiteraard wel een gids en dragers nodig hebt. De Manaslu-trekking en de Daulaghiri-trekking zijn daar enkele van.

- Boek LOKAAL! BoekLOKAAL dus!
De prijzen die internationale reisorganisaties aanrekeningen voor een trekking van 2-3 weken (10-15 mensen in de groep) ligt tussen 2000-4000 dollar. Belgische en Nederlandse reisorganisties rekenen vooreentrekking1500-2500 euro aan per persoon. Ter plaatse betaal je ongeveer800dollar voor een privetrekking, 300-500dollar als je een groep vormt (= slechts 4 personen!), alles inclusief (gids, vervoer, eten en drinken, materiaal, slaapplaats, enzovoort). Ter plaatsein Kathmandu of Pokharakan alles voor jou geregeld worden op 2-3 dagen (permits, regelen van materiaal, gids en dragers, ...). Als je bij dezelfde locale maatschappij boekt, maar van thuis uit, via internet, rekenen ze het dubbele aan! Minstens! Ze beweren dat ze veel tijd nodig hebben om alles te regelen, en dat je dus op voorhand dient te boeken en te betalen, dit is NIET WAAR! Betaal niks op voorhand!Terwijl voor jou alle noodzakelijkheden worden geregeld, kan je ondertussen de vallei van Kathmandu bezoeken of donsjes gaan kopen ofkoffie drinken in je guesthouse.
En neen, je krijgt echt niet meer waar voor je geld als je 3000 dollar betaalt! Het enige wat extra is, zijn een tweetal overnachtingen in Kathmandu en een pick-upvan de luchthaven.
Boek lokaal, daarmee bedoelen we dus, LOKAAL!

- Indien je nadien nog naar China plant te gaan,regel dan jeVISAvoor China van zodra je inNepal aankomt (heel groot prijsverschil tussen een snelle visa-regeling en een trage (dieeen week duurt). Laat je paspoort desnoods maar liggen op de Chinese ambassade (je hebt het toch niet nodig op trektocht, een kopie volstaat).

-Neem de 'Greenline bus'tussen Kathmandu en Pokhara (iets van een 15 dollar in plaats van 3 dollar voor een locale bus). Met deze maatschappij zijn nog geen ongevallen voorgevallen. Deze bus is een toeristenbus en de chauffeurs rijden veel voorzichtiger dan chauffeurs van locale busmaatschappijen. We kunnen er niet genoeg op hameren dat er heel erg veel dodelijke ongevallen gebeuren met bussen in Nepal, ook op de weg tussen Kathmandu en Pokhara, die wel redelijk goed is, maar erzijn veel ravijnen, nergensis de weg afgegrensd langs de kant, en de chauffeurs rijden meestal zot.We kwamen twee toeristen(mensen die dus niet lang in het land verblijven!!) tegen diehet busje voor hen in het ravijn zagen rijden. We kwamen 1 meisje tegen dat daar enkele maanden verbleef in het kader van haar thesis en zelf al 2 bussen het ravijn in zag rijden.Neem nooit een nachtbus in Nepal.Niet doen.
Als je de Annapurna trekking doet,dan eindig je meestal in Jomsom. Vanuit Jomsomkan je een vlucht nemen terug naar Pokhara. Momenteel kost deze vlucht 80 dollar. Neem deze vlucht. Reken enkele dagen extra voor het geval je vlucht zou gecancelled worden door het weer.Neem in geen geval de combinatie van bussen van JomsomnaarPokhara (toeristenbussen bestaan niet gezien geen enkelemaatschappij zo zot is omdat risico te nemen). Er is geen weg. Het is levensgevaarlijk. Echt levensgevaarlijk.

- Via internet een vlucht boeken om Nepal te verlaten, of via een lokale reisorganisatie, kost even veel.

- Als je nog geen slaapzak of donsjas zou hebben, koop deze dan lokaal in Nepal.Trek daar een dag voor uit, zodat je kan vergelijken. Zeer sterk afdingen is de boodschap.Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen de verschillende winkeltjes op te merken (let vooral opafwerking van mouwen, ritsen).Wij vonden onze donsjes heel goed van kwaliteit. Als je nog hoger zou gaan echter (piekbeklimminkje of zo), dan raden we wel een nog warmere donsjas aan.

- Ook hotelprijzen zijn niet vast, afdingen!

- Vertrouwniet oppick-up service (tenzij je in dure hotels slaapt wellicht). Ze komen nooit opdagen.

- Bouw rust in na je trekking(wat rust ook voor jou moge inhouden) - naar de stranden van Thailand vliegen is misschien een optie :-)

- De vallei van Kathmandu (meer bepaald Bakthapur en Bodnath) is echt de moeite waard.

CHINA:

- China is prachtig. Ga dus.

- Wij zouden niet aanraden om alleen naar China te gaan, zonder te combineren met een ander, meer relaxerend land. We zouden ook niet aanraden om naar China te gaan, als je overstresst bent. Wees zen en ontspannen dus, voor je vertrekt. Je zal die twee eigenschappen nog veel kunnen gebruiken :-)

- Zorg dat je een flexibel reisschema hebt als je China binnen komt (zijnde, plan nog geen terugvlucht!) - we kwamen eigenlijk wel veel toeristen tegen (de meesten eigenlijk) die het land al na een week totaal overspannen ontvluchtten.

- Neem binnenlandse vluchten in plaats van de trein voor lange afstanden (soms 48 uur). De duurste treinplaatsen (en die heb je echt wel nodig) kosten iets van een 10 dollar minder dan een vliegtuigticket (slechtseen fractie van de treinreistijdvliegen). Denk niet dat het avontuurlijk is om 'hard seats' te gaan boeken in de trein, met als doel om meer het lokale leven te gaan beleven. Leef het lokale leven op de markt of op het plein of in de straat. Het zou spijtig zijn om de gevoelens van walging die je krijgt tijdens vervoersmomenten, zodanig op te stapelen, dat je de andere kanten van de Chinezen niet meer kan apprecieren. Want ze zijn echt wel lief en grappig. Maar dat kan je niet zien als je 48 uur tussen de vloeibare beef-drek en andere vuiligheid zit op de trein. Denk niet dat we overdrijven. We overdrijven niet.

- Boek vluchten via je hostel - voor slechts een fractie van de prijs die je zelf zal vinden op het internet. De meeste maatschappijen hebben enkel Chinese websites en die kan je dus (tenzij je sinologie hebt gestudeerd) niet lezen. Boek een ochtendvlucht, de vroegste die er is, want latere vluchten hebben vaak veel vertragingen.

- De taxis zijn bij de goedkoopste ter wereld. Ongeveer een euro voor 10 kilometer. Altijd met meter. Eerlijk. Je hoeft niet te discussieren.

- Afdingen is niet de gewoonte.

- Boek je hostel via internet (bijvoorbeeld http://www.hostels.com/) - altijd goedkoper dan wanneer je telefoneert of ter plekke aan de balie opduikt. De hostels in China zijn de beste die we ooit hebben gezien! Heel mooi, gezellig, vriendelijk, veel reisinformatie, gratis vluchten en treinticketten worden voor je geboekt, computers gratis ter beschikking, huiselijk, en voor slechts de zelfde prijs als elders in Azie! Echt een aanrader!

- Neem op de bus oordoppen, muziek, oogkleppen en neuskleppen mee en wees zen :-) Neem ook altijd wc-papier mee.

- Bezoek China zonder veel verwachtingen. Het is altijd anders dan je je voorstelt (maar wel heel mooi!). De Lonely Planet gids van China is ronduit slecht. Volgens ons zijn de auteurs nooitzelf op de plekken geweest die ze beschrijven.Zoek een andere reisgids. Luister naar verhalen van andere reizigers. Grasduin wat op het internet. Zorg wel dat je veel veel gelezen hebt over China, voor je ergens naartoe gaat. Afstanden zijn groot, dus kies zorgvuldig de provincies uit die je wilbezoeken.

- Ga van de paden. Doe dingen die Chinezen niet doen.

- Geef de Chinezen een kans -hun gedrag is vaakwalgelijk - maar ze zijn echt echt welgrappig en lief als je daar doorheen kan kijken.

- Neem een woordenboekje Mandarijn-chinees mee (of Cantonees, afhankelijk vande regio).

- Zorg dat je het adres van je hostel altijd in Chinese tekens bij je hebt (taxichauffeurs kunnen geen Westers alfabet lezen, de meeste andere Chinezen trouwens ook niet).

- Het land is heel veilig

- Vertrouw hier WEL de pick up service in tegenstelling tot in Nepal (en BEL als ze er niet staan om 1 of andere reden, ze zijn erg beledigd als je dat niet doet).

- En tenslotte: laat je niet afschrikken - ga naar China - je zal verbaasd zijn over de superlatieve prachtigheid van het land!

VIETNAM:
- Dat is een moeilijke. We hadden niet echt een gevoel bij Vietnam. Van Nepal houden we. Van Cambodja houden we. Voor China voelden we afwisselend gevoelens van walging en gevoelens van ontroering. Maar Vietnam riep niet echt heel veel gevoelens bij ons op. Mogelijks kwam dat omdat we gedeeltes van het land niet hebben gezien, of mogelijks doordat het tussen 2 prachtige landen door kwam.

- We vonden de mensen in het algemeen niet zo vriendelijk als in Nepal, China of Cambodja. We wisten vaak niet of ze de waarheid aan het spreken waren of keihard in ons gezicht aan het liegen waren (soms het ene soms het andere). We voelden er ons ook nogal de melkkoe die moest uitgemolken worden. Vaak antwoordden mensen gewoon om het even wat als we iets vroegen. Je wist niet echt of ja ook ja betekende en nee ook nee betekende. Dat is niet zo leuk, gezien je zo niet weet aan wat je je kan verwachten.

- De meeste taxichauffeurs die we tegen kwamen weigerden hun meter te gebruiken. Vaak waren de meters ook fake trouwens! Opletten dus! Op de buitenkant van de taxis staat de prijs per kilometer uitgedrukt, reken dus zelf uit hoeveel je ongeveer zal moeten betalen, want het is niet ongewoon dat ze een veelvoud vragen! We moesten steevast onderhandelen om ons wisselgeld terug te krijgen. Ook de taxi-motos, met wie we op voorhand een prijs hadden afgesproken, eisten achterafvaak meer geld. Vaak wisten ze ookhelemaal niet waar we moesten zijn, ondanks het feit dat ze op voorhand beweerden dat wel te weten. Enfin, in t kort, een woord was geen woord. En dat is nogal lastig. Deze ervaring hadden we enkel in Vietnam, niet in de andere landen die we bezochten.

- Alle mooie dingen zijn in plaatselijk te boeken tours te bezoeken. Het loont niet echt om individueel te reizen gezien dat duurder is, langer duurt, en je op onpraktische plaatsen uit de bus wordt gezet. Het helpt ook niet echt dat je mensen vaak niet kan geloven als zeeen bepaalde richting aangeven, en dat je niet met een gerust hart in een taxi stapt nadien.In de andere landen die we bezochten, kon je door extra moeite te doen, komen op plekken waar geentoerist ooitkomt (gezien het te veel tijd kost, te veel moeite kost, ...), en word je vervolgens met veel plezier geholpen door iedereen op je weg. Wij hadden het gevoel dat de mooiste plekken in Vietnam zeer sterk worden toeristisch 'uitgebaat' of 'uitgebuit', noem het zoals je wilt, wat het minder leuk maakt voor een individuele reiziger. Maar goed, voor wie wel graag de zaken georganiseerd ziet, is Vietnam een droombestemming: snel en goedkoop, overal te boeken.

- Opnieuw is het afdingen geblazen (op straat, niet in alle hotels).

- Hotels hoef je hier niet op voorhand te boeken. Zoek ter plekke een slaapplaats, waar je je goed voelt bij de mensen aan de balie.

- Binnenlandse vluchten zijn weer spotgoedkoop, je vindt ze echter niet op het internet! Boek bij je hotel!

- Vietnam heeft een lange kuststreek, wat wel aangenaam is als je in de buurt aan het reizen bent. Wij vonden Mui Ne heel leuk (maar als je echt een beach vakantie zoekt, ga je wellicht beter naar Thailand bijvoorbeeld).

- Het karstgebergt in Zuid-China lijkt heel sterk op de omgeving rond Halong Bay in Noord-Vietnam. Als je dus beide zou plannen te bezoeken, zouden wij Zuid-China prefereren.

- Maar opnieuw: bijvoorbeeld de Noordelijke streek rond Sappa met de rijstvelden,de stadHoi An, waar iedereen heel enthousiast over is, hebben wij niet bezocht. Mogelijks zijn wij dus gebiast.

CAMBODJA:

- Wat een verschil met Vietnam!

- De mensen zijn eerlijk. Hier wordt niet geluld. Ja is ja en nee is nee. Ze verwachten van jou hetzelfde. Zeg dus niet 'Maybe later' als je eigenlijk 'No thank you' bedoeld. Dat wordt hier niet geapprecieerd. Als je eenmaal iets hebt afgesproken, hoef je nadien niet meer te discussieren.

- Het land is ronduit prachtig, de mensen zijn ongelooflijk vriendelijk!

- Afdingen is opnieuw de boodschap. Soms veel soms niet veel. Bepaal zelf op voorhand hoeveel je voor iets wil betalen. Hotelprijzen zijn hier wel vast.

- Veel NGOs en locale initiatieven in het land - voor straatkinderen, slachtoffers van landmijnen, HIV slachtoffers, ... Draag een steentje bij, en ga eten in restaurants, of kopen in winkeltjes, die het goede doel steunen. We hebben het gevoel dat dit land er wel geraakt. Er is hier heel veel positieve beweging van binnen het land uit.

- Je zal overal langer willen blijven dan je oorspronkelijk had gepland! Veel tijd uittrekken dus :-)

- Bezoek de tempels van Angkor en omgeving op het gemak, om niet na 1 dag al een temple-sickness-syndroom te ontwikkelen! We kwamen vele toeristen tegen die op dag 1 s morgens zonsopgang gingen bekijken, dan een hele dag tempels (in de moordende hitte) en dan tenslotte s avonds ook zonsondergang wilden zien. En dan waren ze het beu. Doodzonde! Wij raden aan een weekpas te kopen, maar enkele tempels per dag te bezoeken, de dichte per fiets, de verdere per tuk tuk, en verder ook te genieten van het lekkere eten en drinken in Siem Reap, mooie tochtjes door de natuur in de omgeving, en je verkoelende hotel met zwembad (als je goed zoekt vind je wel een goedkoop :-)).

- Boek een tuk tuk voor de dag aan de ingang van een zeer goedkoop backpackers hostel. De dagprijs is dan ook navenant.

- Goede kennis van het Engels!

- Cambodja kan je perfect met de bus bereiken vanuit Thailand (snel en goedkoop, Bangkok-Siem Reap 8 uur rijden, Bangkok-Sihanoukville12 uur rijden).Een return vlucht Brussel-Bangkokkost substantieel minder dan een return vlucht naar Cambodja.

- Een schitterende bestemming voor mensen met 2 of 3 weken vakantie!

Ziezo. Tot hier de info. Hopelijk heeft iemand er iets aan :-)

Vast en zeker keren wij terug naar Nepal. Voor een tent-trekking deze keer. Gegadigden kunnen zich altijd tot ons wenden - vanaf 4 personen hebben we een groep :-)

Maaike

Prachtig! En interessant hoor die tips :)
Wij willen ook wel nog eens terug naar Nepal!
We kijken er heel erg naar uit om jullie in levende lijve terug te zien. Wat een avontuur moet dit geweest zijn zeg!
xx

Ariane

Boeiend deel 2: ik schrijf Sebastián en mezelf al in voor de tent-trekking in Nepal ;-)

Koen VDB

ik zal morgen verder lezen..
leuk geschreven, Vietnam waar ik deze zomer was, vond ik heel ok, China vorig jaar iets minder (te streng en ze verstaan je niet) en Thailand 3 jaar geleden vond ik het best vd 3 Aziatische landen die ik bezocht.
groetjes
Koen

greet en co

awel hopelijk vinden jullie het hier ook nog wel leuk. Het vervoer is hier ook voor de dichtste plaatsen het best met de fiets en de rest doe je beter met de auto. Het openbaar vervoer is pas beter vanaf 2013 hebben ze nu zelf gezegd...De mensen zijn hier soms vriendelijk maar jullie zullen het treffen. In de periode van terugkomst is het allemaal pais ende vree. Allemaal een beetje fake soms maar het kan er wel mee door.
als bagage heb je hier genoeg aan een sjakos. de souveniers trekken op niks. Geen gesleur met bagage dus. Van de warmte zullen jullie hier ook geen last hebben want de temperaturen flirten voortdurend met het vriespunt.
By the way, het is Vandelanotte die nu den boel moet redden maar het lukt ook niet echt. Dus meisjes, Brussel verwacht jullie om een regering te vormen.

dikke kus en knuf uit Assebroek. We verlangen om jullie terug te zien!!!!

Tante Christine

Interessante reistips, moet je indienen bij wegwijzer. Je wint er mss nog een prijsje mee. Zou je niet soliciteren bij de 'lonely planet'? Ik begrijp je gevoel over Vietnam maar het komt ook wel doordat je er niet op voorbereid was. Alhoewel het noorden me ook wel meer aansprak dan het zuiden. Zorg maar dat jullie de donsjes bij de hand hebben bij thuiskomst. Er ligt een dik sneeuwtapijt. Chaos op de weg maar prachtig mooi! zoen

Wouter

Wij vertrekken deze week voor een paar weken trekken tussen Bangkok en Ho Chi Min, dankjewel voor het verslag!